- Tittel: Lydprosjekt: lyddrama på engelsk
- Trinn/nivå: Vg1 – engelsk og medier og kommunikasjon
- Emner: Kreativ skriving, drama, Hollywood-modellen, manusskriving, lydeffekter, planlegging, redigering
- Tidsramme: Engelsk: to uker; mediefag: tre uker (gjerne overlappende)
- Ide og utarbeidelse: Malin Cerense Straumsnes Myrbakken og Frode Heichelmann, Bardufoss Høgtun vgs, Troms
Et tverrfaglig opplegg som involverer fagene engelsk, mediedesign og medieproduksjon
Elevene utvikler en historie i engelsken som de bruker for å utvikle et lyddrama. I lyddramaet skal de bruke lydeffekter som de selv lager. Lydeffektene skal bygge opp under replikkene og skape atmosfære i historien. Lyddramaet skal følge Hollywood-modellen og således ha en stigning som holder lytterne interessert gjennom hele historien.
Elevene skal lære å utvikle en fortelling – med protagonist, antagonist og konflikt (prosjekt/mål og motstridende prosjekt/mål) og bygge opp fortellingen etter Hollywood-modellen.
Fra oppgaveteksten:
- Historien skal være maks fem minutter lang
- Manuset skal skrives i Celtx
- Storyboard og produksjonsplan skal lages før opptak
- Dere skal lage alle lydene selv
- Bygg opp et miljø med bakgrunnslyd- ikke vær gjerrig med lydene
- Karakterene skal snakke engelsk
- Historien settes sammen i GarageBand
- Dere jobber sammen med å ta opp lydene, men alle redigerer individuelt
Grunnleggende ferdigheter:
- Uttrykke seg skriftlig (kreativ skriving)
- Uttrykke seg muntlig
- Bruke digitale verktøy
Oppstart i engelsken: Strukturerte, korte tenkeskrivingsøkter på 2-5 minutter for å utvikle protagonist, antagonist og mål/prosjekter (konflikt).
Forslag til formuleringer i oppgaveteksten:
«Gi en vurdering av hvordan produktet fungerer i forhold til problemstillingen og de krav du stilte. Drøft valg av virkemidler. Vurder prosessen fram mot endelig produkt. I tillegg skal dere gi ei kort egenvurdering knyttet til det engelskfaglige arbeidet deres med denne oppgaven (ca. ½ s.). Den skal knyttes opp til kompetansemålene for engelsk ovenfor. Denne egenvurderingen leveres i engelskmappa og vurderes som Godkjent / Ikke godkjent.»
Læreboka i mediedesign (Mediedesign), sidene 242-256 (om lyd).
Elevene skal også lytte til andre hørespill for å finne ut hvilke lyder som brukes for å skape et miljø rundt karakterene. (Se f.eks. lenkene ovenfor.)
Oppstart i engelsk med utvikling av ideer til historier: Elevene må være klar til å skrive i korte tenkeskrivingsøkter (enten på PC eller på papir).
Manusskriving: Elevene må ha installert programmet Celtx på PC-ene sine (hvis man velger å bruke dette profesjonelle manusverktøyet). (Gratis prøveversjon i 15 dager.)
Medielærerne må ha klart opptaks- og redigeringsutstyr.