Fashionista

Beskrivelse: 

Elevene skal finne et antrekk som passer til en anledning (en dag på skolen, et julebord, en formell middag, en sommerfest..). De skal kunne beskrive antrekket, regne ut prisen for antrekket og fortelle hvor det kan kjøpes.

Eleven skal etter endt opplegg ha et større ordforråd på engelsk innen klær og aksessoarer, både når det gjelder navn på forskjellige plagg, men også på stoffer og tekstiler. De skal også lære hvilke verktøy man kan bruke for å regne om fra en valuta til en annen.

Ressurser

Først må elevene finne ut hva slags anledning de vil finne klær til. Hva trenger de? En dress? Olabukser? Diamantsmykke? Bikini?

Elevene går på nettet og søker. De fleste nettsteder kategoriserer klærne sine.

    Forslag til nettsteder:

 

Når eleven har valgt ut antrekket, må de beregne prisen. De kan regne ut prisen både i norske kroner og i pund: http://www.valutakalkulator.net/

 

Nå er elevene klare til å sette sammen en presentasjon. Denne skal inneholde:

    • Hvilke plagg og aksessoarer antrekket består av

    • Hvor dette kan kjøpes

    • Prisen på antrekket i NOK og £ (eventuelt $ eller €)

    • Hva slags tekstiler plaggene er laget av

    • Fordelene og ulempene ved å velge disse tekstilene

    • Hvilke farger man har valgt og hvorfor

    • Hvorfor de har valgt akkurat disse klærne, skoene og asessoarene

    • En kildeliste

    Før elevene skal presentere for lærer og andre elever, kan de gå sammen to og to og øve på presentasjonen for hverandre og gi hverandre tilbakemelding. Da har elevene vært gjennom hele presentasjonen sin en gang før «det gjelder».  Eleven kan få utdelt evalueringsskjemaet som læreren bruker, men dette kan også virke mot sin hensikt og gjøre elevene svært nervøse. En mulighet er å la dem fokusere på om de har fulgt instruksene og hva som var spesielt bra.

    Forslag til vurderingskriterier i vedlegget.