Foto: Bastien Vaucher. Lisens: CC-by-sa. Kilde: ndla.no
Innhold
- Skrive en argumenterende tekst
- Tverrfaglig norsk, naturfag og medier og kommunikasjon
Om undervisningsopplegget (rammer)
- 8 undervisningstimer i naturfag
- Undervisningstimer i norsk
- Undervisningstimer i MK
- Bør involvere naturfags-, norsk- og MK-lærer
- Baserer en del av teoristoffet på filmen «En ubehagelig sannhet» med Al Gore
- Gi elevene eksempler på lenker til medier der temaet debatteres
Læringsmål for økta/opplegget
- Sette seg inn i et globalt miljøproblem
- Drøfte faglige argumenter
- Vurdere kvaliteten på faglige argumenter. Er dette mulig?
Her kan det legges inn mer fra norsk- og MK-lærere
Forslag til gjennomføring
Naturfag:
- Introduserer ved å forklare drivhuseffekt og økt drivhuseffekt
- Hvilke konsekvenser gir økt drivhuseffekt?
- Se filmen «En ubehagelig sannhet»
- Diskutere i klassen hva internasjonalt samarbeid vil si og hvordan det kan gjennomføres
Norsk: Skrive argumenterende tekst om temaet (må bearbeides av norsklærer)
Programfag: Diskutere teknikker og sjangere som er brukt i filmen (må bearbeides av MK-lærer)
Vurdering for læring
Kort tips om hvordan man kan tilrettelegge for god vurdering for læring i løpet av undervisningsopplegget (bruk av hverandrevurdering, egenvurdering osv.).
Godt opplegg som blir ferdig utviklet når norsk- og MK-lærene har fylt inn med sine bidrag.