Næringsrik mat i barnehagen

Beskrivelse: 

 

Foto: Einar Gjærevold. Lisens: CC-by-sa. Kilde: ndla.no

 

Innhold:

Sette sammen et enkelt måltid med hensyn til energi og næringsinnhold for barn i barnehagen

 

Om undervisningsopplegget (rammer)

Kortfattet og punktvis presentasjon av undervisningsopplegget som skal vise:

  • 2 – 3 undervisningstimer
  • Klasserom – Lærer for Helsefremmende arbeid

 

Læringsmål for økta/opplegget

Økta skal brukes til prosentregning av anbefalte mengder av energi og næringsinnhold og hva regelverket sier om hva næringsinnholdet skal være. Eleven skal kunne presentere resultatet for foresatte til ungene i barnehagen i form av grafiske framstillinger.

Forslag til gjennomføring

Hva gjør elevene i programfaget (der det er tverrfaglig opplegg)?

  • Elevene må finne anbefalt daglig inntak av ernæring og kosthold av barnehagebarn, og vurdere denne informasjonen.
  • Innhente informasjon om energiinnhold i matvarene som er tiltenkt brukt i situasjonen.

 

Hva gjør elevene i fellesfaget (matematikk)?

  • Grunnleggende prosentregning
  • Sette opp et forslag til en ukesmeny med grafisk framstilling av resultatene

 

Tips: Mat på data

Vurdering for læring

Lage et menyforslag før man starter med opplegget og sammenlikner med resultatet.

Sammenlikning og diskusjon om forslag som eleven har laget på forhånd før man går i gang med opplegget.

 

Et godt og overkommelig opplegg.