Search page

Søket fant 16 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Workshop Drawing

    Emne:
    Verktøy og areal

    Kort beskrivelse av opplegget:

    Dette er et prosjekt som kan fenge de som er mer praktisk anlagt, men allikevel tilfredsstille behovet for utvikling av engelsken. Elever skal tegne verkstedet/arbeidsrom der de har sitt praktisk virke i faget til fordypning, enten på skolen eller praksisplassen. Det skal navngis alt i rommet fra vegger, vindu til verktøyet og bord og stoler.

    ginarn - 20.02.2014 10:09

  2. A presentation on the chain saw, the timber wagon or on how to cut and delimb a tree.

    Trinn/nivå: VG2
    Emne: Forestry

    Kort beskrivelse:

    Tverrfaglig opplegg for elever på VG2 Skogbruk. Eleven skal velge et emne og skal gjennomføre en muntlig/praktisk presentasjon/demonstrasjon om dette på engelsk hvor både programfaglærer og engelsklærer er til stede og gir karakter på presentasjonen.

    Læringsmål:

    ginarn - 20.02.2014 10:28

  3. Tools and workshop

    Dette opplegget er ment for Elektro, men kan også brukes på TIP. Hvis opplegget skal brukes på TIP må verktøy og nettstedene tilpasses programfaget for TIP.

    Fokus i opplegget er at elevene skal kunne lære seg engelske navn på de verktøy som de bruker til vanlig. De skal også lære seg å søke opp slike navn på internett, på nettsteder der man kan forvente at en elektriker kan bruke. Til slutt skal man kunne visualisere sine arbeidsplasser gjennom å kunne oversette denne visualiseringen til skriftlig og så til muntlige oppgaver.

    ginarn - 04.12.2013 09:49

  4. Home Cinema

    Opplegget er opprinnelig en modul i data- og elektronikkfaget som har blitt oversatt til engelsk. Så langt som mulig underviser programfaglærer om emnet på engelsk, med støtte fra engelsklærer. Elevenes sluttprodukt framføres på engelsk. Arbeidet med elevenes presentasjoner foregår både i programfag- og engelsktimene.

    Læringsmål:

    ginarn - 04.12.2013 15:38

  5. Make an Oral Presentation - First Aid

    Emne: To save a life. Make an Oral Presentation.

    Content:

    • Safety in health work.
    • Language and Communication.
    • Using words and expressions to do with the human body.

    Learning aims:

    • Making an oral presentation
    • Safety in health work
    • Using words and expressions to do with the human body
    • Knowledge about HMS – Health, Safety and Environment (First Aid) at school/work

    ginarn - 08.01.2014 09:49

  6. Write a Report from your Work Placement

    The student should be able to write a report from her/his work placement this term.

    Læringsmål: Bruke relevante ord og uttrykk /fagterminologi innenfor fagengelsken

    • Kommunisere om arbeidet knyttet til arbeidsplassen.
    • Sosial kompetanse i samhandling med andre mennesker.
    • Vurdere og tolke ulike beregninger (matte) ifm med måltider (også drikke) tilpasset den enkelte bruker.
    • Forstå viktigheten av god psykisk og fysisk helse innenfor helsearbeiderfaget (kroppsøving).

    ginarn - 08.01.2014 11:27

  7. Lumberjacks and Heli-logging

    Dette undervisningsopplegget kan om ønskelig brukes som et opplegg sammen med undervisningsopplegget "The Moose and the Sparrow" http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/3590.

    Når elevene skal jobbe med de ulike oppgavene kan det vært lurt å fokusere på at de kun skal bruke papir og blyant/penn når de jobber med skriveaktivitetene.

    Læringsmål:

    ginarn - 08.01.2014 11:44

  8. Channels

    Trinn/nivå: VG2Emne: English in the media and aspects of entertainment and culture
    Content:

    • English in the media
    • Aspects of entertainment and culture
    • Language and Communication
    • Presenting opinions formally and informally

    Learning aims:

    Using different listening and reading strategies

    Presenting opinions formally and informally

    ginarn - 18.06.2014 09:07

  9. The Moose and the Sparrow

    Innhold:

    Dette opplegget tar utgangspunkt i en litterær tekst, The Moose and the Sparrow av Hugh Garner, og er delt opp i tre faser med spesiell fokus på lese- og skrivestrategier. Metodene er utarbeidet av Skrivesentret og finnes i heftet «I Skrivende Stund».

    Fase 1 Førskriving og lesing: Tenkeskriving

    Alternativ 1: Tenkeskriving til et bilde eller tegning (5 minutter)

    Alternativ 2: Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid (10-15 minutter)

    ginarn - 14.05.2013 12:48

  10. How to make a hammer

    Elevene skal utfra vedlagte tegning og arbeidsplan, lage en hammer i verkstedet.

    Involverte maskiner/prosesser: Dreiing i dreiebenk, kapping i kaldsag, boring og gjenging.

    Materialer: Stål, kobber og plast.

    Under arbeidsprosessen skal elevene ta bilder/video og beskrive arbeidet, maskinen og verktøyet de bruker på engelsk. To og to elever utarbeider sammen en presentasjon enten i photostory eller Impress/powerpoint av arbeidsprosessen.

    ginarn - 13.05.2013 15:29

  11. Words, actions and doing things

    Klassen deles inn i fire grupper der hver gruppe skal lage en presentasjon på engelsk av henholdsvis automasjon, el-energi, data/elektronikk og sikkerhet/verktøy innen elektrofaget. Elevene kan benytte photo story, power point eller film. En evt. film kan også lastes opp på YouTube. Presentasjonen skal inneholde både bilder, tekst og tale.

    Grunnleggende ferdigheter legges det spesielt vekt på, og hvordan blir disse ivaretatt:

    - å lese: Elevene leser fagtekster på engelsk på forhånd for å lære seg fagord og uttrykk.

    ginarn - 13.05.2013 16:02

  12. Create your identity

    Elevene skal konstruere en engelskspråklig identitet. De skal lage et logisk liv til denne personen, formalia som navn, adresse, utdanning, jobb, familie, men også ta med hendelser. Elevene skal på "Blind Date" på kafé med sin person, og må forberede seg på å ha noe å snakke om fra livet sitt. De kan ha så mange forskjellige dater som tiden tillater.

    Læringsmål: Føre en samtale på engelsk. Bruke bakgrunnsstoff fra engelskspråklig verden i samtalen.

    Grunnleggende ferdigheter: Lesing, skriving, muntlig aktivitet, digitale ferdigheter.

    ginarn - 19.12.2013 09:09

  13. English in The Kitchen

    Emne: Et sunt måltid. Tverrfaglig undervisningsopplegg i engelsk og HO Helsefremmende arbeid.

    Elevene skal sette sammen et treretters, sunt måltid for ungdom. De skal finne oppskrifter på norsk og oversette dem til engelsk. Printes ut og brukes under matlagingen på kjøkkenet.

    Læringsmål:

    ginarn - 27.12.2013 16:13

  14. Pre-writing and written activity

    Opplegget er en skriveprossess hvor elevene først starter med enkle førskrivingsaktiviteter for deretter å jobbe med å skrive en lengre tekst.

    Bruk PowerPoint-presentasjonen for å gi elevene innspill til hva de kan skrive om. Gå veien om korte, konkrete spørsmål til tankekart til egenprodusert sammenhengende tekst

    Læringsmål: Skrive en lang sammenhengende tekst med logisk oppbygging og variert språk.

    Grunnleggende ferdighet: Skriftlig og muntlig aktivitet

    ginarn - 19.12.2013 10:05

  15. Photo Story – report from work placement period

    Make a 5 minute photo story based on your work placement period. Present the work place and reflect on a particular situation that stood out for you.

     

    ginarn - 13.05.2013 17:20

  16. Frida Kahlo- kunstneren og mennesket

    Tverrfaglig prosjekt: Engelsk/ DH produksjon, kvalitet og dokumentasjon.

    Elevene skal la seg inspirere av kunstnerens liv og kunst til å lage et bilde eller et annet produkt med valgfri teknikk. Eleven skal deretter skrive en produkt-/billedanalyse med egenvurdering på engelsk. Produktet presenteres for klassen og lærerne på engelsk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære seg faguttrykk fra eget utdanningsprogram og være i stand til å bruke og formidle dette til andre i promotering/vurdering av eget produkt.

    ginarn - 27.12.2013 16:50