Search page
Søket fant 54 resultater på 0.051 sekunder.
Søkeresultater
-
Treningsmanualer
Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.
magmor - 14.05.2013 10:47
-
Konisitet - begrepstrening
Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.
Foto: Kristine Lohne
Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47
-
Terning
Du skal lage en TERNING lik den på bildet.
Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.
Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.
Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.
Aina Fardal - 13.05.2013 18:42
-
Sveiseoppgave
Sveiseoppgave
Bruk tabellen som grunnlag for egne sveiseoppgaver til elevene
Stål og sveis
Materiale
Pris og kommentar
Stål
30 kr per kg
Vinkelstål
45 kr per kg
Elektroder
Arvid Feldhusen - 06.03.2013 16:37
-
Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel
TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk
Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen
Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02
-
Diameter, slaglengde og volum
Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.
I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.
Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38
-
Blandingsforhold i skjærevæske
Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.
Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.
Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.
Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18
-
Lærerens bil - omkretsen av en sirkel
Elevene skal regne ut hvor mange ganger hjulet til lærerens bil må gå rundt for at bilen (evt. sykkelen, mopeden) skal bevege seg en gitt avstand. Bilen bør også dyttes den gitte avstanden, slik at elevene kan se at utregningen stemmer overens med virkeligheten.
Elevene skal deretter arbeide med noen oppgaver der de ser på sammenhengen mellom bilens hastighet, hjulets omdreiningshastighet og dekkets diameter. Opplegget kan knyttes opp mot formelen for skjærehastighet.
Kristine Lohne - 17.03.2014 16:36
-
Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP
Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.
magmor - 07.01.2014 13:14
-
Matematikk i produksjon
Foto: Torkil Skogestad (C)Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.
evada - 25.03.2014 21:56
-
Dreieøvelse 1
Tar utgangspunkt i dreieøvelse fra maskinverksted!
Lærer bør ha kjennskap til tip-faget, eventuelt samarbeide med programfaglærer:
- tegning, dokumentasjon
- matematikk
- produksjon
roabe - 27.03.2014 11:55
-
Aktiv effekt
Regne ut aktiv effekt ved hjelp av pythagoras.
Sigurd-Per Steffensen - 23.04.2014 13:32
-
Beregn vekt (masse) av planskive (sveisebord)
Beregninger av masse på planskive i verkstedet. Elevene bør jobbe i grupper på 2-3 elever hvor de kan drøfte funn og samarbeide om beregninger.
Oppgaven er å beregne vekta av bordet ved hjelp av måling, beregning av volum og beregning av masse ved bruk av tabell fra verkstedshåndboka. Her får de gjennomgått formler for volum av sylinder og prisme, og finne tetthet i verkstedshåndboka for å beregne masse.
harbre - 30.01.2013 15:08
-
Sylinderen i en forbrenningsmotor
VI REGNER PÅ MOTORSTØRRELSE
HENSIKTEN MED OPPLEGGET
Hensikten med oppgaven er at elevene skal gjøre målinger og lære seg å bruke ulike formler som brukes til å gjøre beregninger på motorer.
Arbeidsoppdraget vil gå ut på:
Wenche Dypbukt - 18.02.2013 11:46
-
Solovn, tverrfaglig prosjekt i naturfag, matematikk og TIP
Følgende undervisning bør lærer ha gjennomgått på forhånd:
- Gjennomgang av solfangere bør være gjort.
- Global oppvarming er lurt å ha drøftet
- Areal og volum er gjennomgått
- Tas sammen med kompetansemålet i økonomi
fape2605 - 29.01.2014 23:24
-
Eigne forbruksval
Ei gruppeoppgåve der elevane skal læra om eigne forbruksval og om ulike materialtypar dei finn på verkstaden.
Solveig M Bergo Nielsen - 29.12.2013 16:35
-
Finne toppfart
Et 1-timers undervisningsopplegg om å finne toppfarten på en motor. Elevene skal regne med utveksling, omkrets, fart og forhold.
Oppgavene er selvinstruerende og vanskelighetsgraden øker utover i oppgaven.
Opplegget er laget med utgangspunkt i Godalen videregåendes ATV-prosjekt på TIP, men oppgavene kan lett overføres til andre skoler.
Data som elevene trenger for å løse oppdraget:
- Omdreining for maks turtall
- Forhold motorturtall/utgående aksel
- Tannantall på tannhjul
- Hjuldiameter
Håkon Tveit - 20.01.2015 13:22
-
Anbudskonkurranse på produksjon av vare
Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal få innsikt i hva en anbudskonkurranse er og utføre kostnadsberegninger for produksjon av en vare.
Kristine Lohne - 14.01.2013 16:47
-
Masse av planbord/sveisebord
Elevene skal måle opp et planbord/sveisebord på verkstedet, for deretter regne ut areal, volum og masse av bordet. De må selv bestemme hva som er hensiktsmessig måleredskap.
I tillegg skal de regne ut volum av et prisme og en sylinder.
annkl4 - 10.02.2015 11:35
-
Blandingsforhold: Bensin og olje
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan digitale verktøy, presentere resultata og vurdere kor rimelege dei er
- forenkle fleirledda uttrykk og løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar
- tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv og yrkesliv
- rekne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor
Regne oppgaver.
annkl4 - 09.02.2015 13:28