Search page

Søket fant 60 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Avfallshåndtering på kjøkkenet

    Bevisstgjøre elevene hvordan kildesorteringen foregår på kjøkkenet på skolen, hva som skjer med avfallet når det forlater skolen og hva det kan brukes til i neste omgang. I tillegg kan de som ønsker også ta med en deloppgave der elevene regner på økonomien i løpet av en produksjonsdag i form av svinn og dermed også trekke inn matematikk.

    Jan Helge Kjøstvedt - 23.10.2013 14:28

  2. Reklamefilm om miljø og gjenbruk

    PROSJEKTET: Lage en reklamefilm på mellom 30 og 60 sekunder med temaet miljø og gjenvinning.

    BESKRIVELSE AV REKLAMEFILMEN:

    Det skal lages en reklamefilm med temaet miljø og gjenvinning. Reklamefilmen skal rettes mot ungdom.

    Elevene tar utgangspunkt i brosjyrer lærer gir ut. Det kan være f.eks gjenvinning, resirkulering, gjenbruk m.m.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:43

  3. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  4. Bioenergi. Besøk på et Fjernvarmeanlegg

    I arbeidet med bioenergi og bærekraftig utvikling besøker vi et lokalt fjernvarmeanlegg . Elevere lager en fotostory der de presenterer prosessen fra flis til varme i huset.

    Tillatelse til bilde gitt av Hønefoss Fjernvarme (hentet fra deres nettside).

    Gerd Jørgensen - 07.11.2013 11:08

  5. Marienlyst nærvarmenett-varmepumpe

    Besøk på Marienlyst nærvarnenett i Drammen.

    Kompetansemål : Varmepumpe

    GF: Muntlig framføring. Bruk av IKT

    Sluttprodukt: Eleven skal ha en muntlig framføing hvor de skal gjøre rede for:

    1. Hvilke komponenter varmepumpe består av
    2. Prinsippet for en varmepumpe
    3. Overføre teori om varmepumpe til eksemplet fra Marienlyst nærvarmenett

    12117001 - 17.03.2014 12:54

  6. Avfallshåndtering - et eksempel på bærekraftig utvikling

    Dette undervisningsopplegget inneholder en powerpoint med bilder fra et bilopphuggeri fra Notodden. Gamle biler blir demontert og deler blir brukt om igjen. Metall, plast, gummi, glass og væsker blir gjenvunnet. Her er det grunnlag for å drøfte forbruksvalg og miljømessig tankegang. I starten av framsyninga er det en bildequiz fra Notodden. Denne kan brukere fra andre steder hoppe over eller bytte ut med egne bilder fra eget hjemsted. Bildene i dette opplegget er tatt av Anund Helgesen og kan brukes ikke kommersielt av hvem som helst, delt på samme vilkår. Kildehenvisning.

    Anund Helgesen - 28.11.2013 13:45

  7. Redesign

    På forhånd er det nødvendig at programfaglærer har gjennomgått emnet redesign og naturfaglærer har drøftet problemstillinger rundt temaet.

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å informere og drøfte temaet redesign.

    Sluttproduktet er en artikkel som (kan) vurderes med karakter.

    Laget av Linn Økland(norsklærer), Heidrun Framnes(programfaglærer), Ingunn Abrahamsen(programfaglærer), Bjarne Sørensen( naturfaglærer) og Eivind Rygh (naturfaglærer).

    Linn Økland - 03.12.2013 12:57

  8. Biodrivstoff – noe for framtida? - Naturfag - NDLA

    Arbeidsoppdrag, Oppgave: Fornybare energikilder vil være en viktig del av framtidas energiforsyning. Hovedutfordringen er å bytte ut bruk av fossile energikilder med fornybar energi. I transportsektoren har fossile brensler vært så å si enerådende fram til nå. Det finnes imidlertid alternativer. Biodrivstoff er i dag tilgjengelig i form av biodiesel og biobensin.

    Berit Reitan - 05.12.2013 13:54

  9. Treverk som byggemateriale, energibærer og fornybar ressurs

    Undervisningsopplegg for yrkesretting av naturfag mot bransjelære/ produksjon i bygg og anleggsteknikk. Treslagenes bruksområder og egenskaper, treverk som fornybar ressurs og energibærer, avfallshåndtering

    steinsv - 06.12.2013 10:58

  10. Global oppvarming

    Prøv en klimamodell og anslå hvordan klimaet blir om 100 år! Følg bevegelsene til en radiomerket isbjørn! Gjør forsøk med isbitmodeller av Arktis og Antarktis, og se hvordan havnivået øker når verden blir varmere! Viten-programmet Global oppvarming er et nettbasert undervisningsopplegg med animasjoner og interaktive oppgaver.

    Lærerveiledning finner du inne i selve programmet når du er innlogget som lærer.

    Berit Reitan - 20.05.2014 09:01

  11. FYR-undervisningsopplegg om solceller

    FYR-undervisningsopplegg om solceller

    Olav Marius Berg - 14.10.2014 14:59

  12. Bruke nettbasert animasjonsprogram (GoAnimate) til rollespill i Bærekraftig utvikling

    Undervisningsopplegg i naturfag i temaet: Bærekraftig utvikling. Her skal elevene lage en video i et enkelt nettbasert videoprogram (GoAnimate) som viser dialog mellom to eller flere rollefigurer som diskuterer begreper fra bærekraftig utvikling seg i mellom.Eksempler på begreper kan være : Bærekraftig utvikling, forbruksvalg, interessekonflikter, føre-var prinsippet, internasjonale avtaler o.l.

     

    Ressurser:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 25.03.2015 10:47

  13. Miljøgifter påvirker fremdeles hvor fort norske barn vokser

    Miljøgifter påvirker fremdeles hvor fort norske barn vokser

    leskry - 17.04.2015 12:49

  14. ungenergi.no

    En lettfattelig informasjonskilde til fornybar energi

    Dette er nettsiden for deg som har lyst til å vite mer om fornybar energi, ny grønn teknologi, eller rett og slett ønsker å utforske forskjellige sider av grønn utvikling. 

    Av ungdom, for ungdom!

    trine.johnsen@stfk.no - 21.04.2015 10:53

  15. Holdningskampanje, reklame, informasjonsbrosjyre eller plakat om bærekraftig utvikling

    Innhold: Klassen ser samlet filmen "You will not believe your eyes" før refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Etter dette ser de filmen "Sir David Attenborough Plastic Ocean" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Videre viser lærer "Nedbrytingstid for ulike typer avfall" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Dette er ment å skulle aktivere elevenes forkunnskaper før oppgave gis.

    Til refleksjon: Hvor mye i pant pr flaske brus ville gjøre at elever orker å pante flasken?

    siv.gronmo@stfk.no - 02.12.2014 14:50

  16. Miljømerking

    I denne oppgaven skal du sortere ordene dit de hører hjemme. 

     

    Teksten er hentet fra NDLA. URL: http://ndla.no/nb/node/23304?fag=7 

    Hildegunn Moland - 16.03.2015 13:08

  17. Naturfag.no: Aktuelt

    Her finner du mange gode læringsressurser som du kan bruke i naturfag

    jansve - 31.10.2013 10:23

  18. forskning.no > - Global oppvarming vil snart skyte fart

    forskning.no > - Global oppvarming vil snart skyte fart

    leskry - 31.01.2014 15:26

  19. Aktivitet: Din bit av jorden

    I denne aktiviteten kan elevene regne ut sitt eget forbruk og sammenligne dette med den økologiske kvoten for noen sentrale forbruksområder som f.eks. mat (kjøtt), klær (bomull og ull) og reiser (fossilt brensel). Med andre ord, analysere forbruket i forhold til det som hadde vært bærekraftig dersom alle mennesker skulle forbruke like mye.

    Aktiviteten har tre deler som kan gjøres uavhengig av hverandre. For hver del skal det beregnes et gjennomsnittlig forbruk for de elevene som deltar.

    Berit Reitan - 20.05.2014 08:29

  20. Naturfag.no: Energispillet – motivasjon og læring

    Energispillet er et simulatorbasert strategispill primært for elever i videregående skole. I spillet er poenget å disponere de ulike energiressursene på best mulig måte slik at man sikrer en bærekraftig utvikling. Miljø, klima, energiproduksjon, ressursbruk og kostnader henger nøye sammen. Det er viktig å gjøre kloke og veloverveide valg med tanke på disse faktorene.

     

    Dette undervisningsopplegget legger opp til at elever skal veksle mellom å spille Energispillet og jobbe med oppgaver i en wiki (Energispillwiki).

    Berit Reitan - 20.05.2014 09:23

Pages