Search page

Søket fant 32 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  2. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  3. Språk, naturfag, mat, formingsfag,...

    Dekk læreplanmål ved å lage og spise god mat samtidig som man har hyggelig sosialt samvær. Noen av læreplanmålene som kan dekkes/knyttes opp mot oppgaven er:

    Fremmedspråk nivå 1:

    • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
    • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
    • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

    Naturfag (alle læreplanmål innen temaet ernæring og helse)

    Erlend Thune - 27.09.2012 14:39

  4. NRK TV - Newton - 13.10.2013

    Hva skjer med kroppen hvis du bare spiser sjokolade? Vi tar en tidagers sjokoladekur for å finne svaret! Programleder: Line Jansrud.

    Tove Gustafsson - 05.11.2013 14:51

  5. Naturfag - Livsstil, trening og helse

    Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene jobber i grupper på 2 og 2.

    Først får elevene følgende blogginnlegg presentert:

    Øystein Kirkerud - 07.11.2013 10:02

  6. Energi: Inntak og forbruk

    Forsøket tar for seg energiinnhold i gulrot og potetgull.

    Regne ut aktivitet som må til for å forbruke den energi som er i potetgull og gulrot.

    runel - 09.12.2013 11:28

  7. Næringsinnhold i cola - intro til energibalanse i kroppen

    Vis hva en cola inneholder ved å "lage" cola.

    Brukes som intro om energibalanse i kroppen. Fin tankevekker for elevene.

    Fint utgangspunkt for diskusjon om kosthold og energibalanse i kroppen.

    Grunnleggende ferdigheter: muntlig og regning

     

    larskristia - 09.12.2013 13:36

  8. Naturfag og TIP = Verdien av frokost

    Vi skal se på hvordan kosthold påvirker arbeidsdagen i forholdt til effektivitet og utholdenhet. Vi ønsker å bevisstgjøre elevene på hvordan maten de putter i seg, eventuelt IKKE putter i seg, påvirker deres arbeidsdag, samt bevistgjøre viktigheten av en solid frokost. Dette forsøket kan også utvides ved å trekke inn elementer av ergometri i forhold til arbeidsstilling og utholdenhet. 

     Kompetansemål

    Produksjonsfag: 

    • Forklare sammenhengen mellom ergonomi, helse og effektivitet

    Naturfag:                           

    hedda.johannesen@aas.vgs.no - 10.11.2014 14:29

  9. Holdningskampanje. Kost - Livsstil - Helse

    Oppgaven er et samarbeidsprosjekt mellom programfag på medier og kommunikasjon og naturfag. 

    Elevene jobber sammen to og to. Oppgaven går ut på å lage en plakat og en folder, som skal henvende seg til egen aldersgruppe, og som har til hensikt å påvirke valg av kosthold og livsstil på en måte som kan bedre mottakernes nåværende og framtidige helse.

    Produktet kan ta utgangspunkt i både kosthold og livsstil, eller det kan bare ta for seg kosthold.

     

    Plakat

    Julie Bjørnstad - 02.02.2015 08:50

  10. Miljøgifter påvirker fremdeles hvor fort norske barn vokser

    Miljøgifter påvirker fremdeles hvor fort norske barn vokser

    leskry - 17.04.2015 12:49

  11. Måling av blodsukker

    I dette forsøket måler elevene sitt eget blodsukker ved hjelp av enkel apparatur. Forsøket er svært godt egnet til undervisning som omhandler fordøyelse- og hormonsystemet og kan brukes som utgangspunkt for undervisning og diskusjon tilknyttet temaene ernæring og helse, diabetes og for å forstå begrepet glykemisk indeks. Forsøket kan utføres på mange måter, og det er derfor godt egnet som åpent forsøk der elevene selv formulerer problemstillingene og designer forsøksoppsettet. Her presenteres ett forslag der elevene undersøker hvordan ulike frokostmenyer påvirker blodsukkeret.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:58

  12. Næringsstoffene, Fordøyelsen og Helse og Livsstil

    Her er oppgaver hvor du får testet alle dine kunnskaper om næringsstoffene, fordøyelsen og helse og livsstil.

    1. Her skal du dra de ulike organene til det riktige organet. Oppgaven fortsetter på neste slide.

    Lene Ask A - 10.02.2015 09:46

  13. Naturfag.no: Aktuelt

    Her finner du mange gode læringsressurser som du kan bruke i naturfag

    jansve - 31.10.2013 10:23

  14. Trening - Kosthold - Restitusjon

    Et gruppearbeid som tar sikte på å gjøre elevene mer bevist på hvordan og hvorfor trening gjennomføres, viktigheten av et godt sammensatt kosthold, og hva restitusjon er, og hvor viktig det er.

    Opplegget ble laget for ikke bare å bevisstgjøre den enkelte elev om egen aktivitet, og idrett men det kan også overføres til f eks hestesport. Da er tanken å gå inn på en kritisk og utforskende måte og ta for seg hvordan hesten trenes og hvordan den fores, samt hvor viktig restitusjon er for den også.

    runel - 08.12.2014 10:47

  15. Hormontest av kosmetiskeprodukter

    Elevene tar med ulike kosmetiske produkter hjemmefra. Mobilapp brukes til å sjekke om produktene inneholder parabener og hormonhermere.

    Kan også koble til bærekraftig utvikling.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 11:33

  16. Karbohydrater - sukker i ulike drikkevarer

    Undervisningsopplegg.

    Tar utgangspunkt i sukker og energiinnhold i ulike drikkevarer og elevens eget daglige energibehov.

    Elevark med lenker og statistisk materiale.

    Tove Wiig - 23.10.2013 12:54

  17. Hvor mye energi bruker du per døgn? Er du i energibalanse?

    Første del av opplegget går ut på å beregne energiforbruket pr. døgn. Skriv ned og beregn energiforbruket i løpet av et døgn ved hjelp av tabellen som ligger i opplegget. Legg til forbruket når du hviler. Her bruker du formelen som du finner i oppleggget.

    Opplegget kan utvides til å registrere hva du spiser i løpet av en dag. Energiinnholdet beregnes ved hjelp av matvaretabeller eller dataprogram.

    Enkel matematikk kreves.

    Elevene skriver rapport.

    0704habj - 18.02.2014 19:45

  18. Er det sunt med kosttilskudd? Argumentativ oppgave

    Metode: Elevene jobber i gruppe på tre og tre med å innhente informasjon. Grunnleggende ferdigheter: kunne lese, skrive og framføre. Sluttprodukt: Argumentativ tekst ca en A4 side der alle kilder beskrives og vurderes, samt framføring på 5-10 minutter. Teksten skal baseres på minst fire kilder fra internett.

    Dette prosjektet passer best etter at man har gjennomgått kapittelet om ernæring og helse i naturfag, samt kapittelet om informasjonsinnhenting i planleggingsfaget.

    13077103 - 30.01.2014 13:49

  19. Helsemagasin

    Mediefaglig magasin med naturfaglig innhold

    Elevene skal lage et helse- og livsstilsmagasin. Elevene skriver hver sin artikkel med egne bilder og intervjuer. Artiklene sette sammen til et magasin med forside.

    larskristia - 13.10.2014 14:22

  20. Aktivitet: Mat, energi og arbeid

    INNHOLD:

    Læringsaktivitet hvor elevene skal jobbe i praksis med de grunnleggende begrepene knyttet til energiomsetning i kroppen og energioverføring i form av arbeid.

    LÆRINGSMÅL:

    Elevene skal gjennom aktiviteten bli bedre i stand til å se sammenhengen mellom energiinntaket sitt og hva dette faktisk brukes til i kroppen.

    SLUTTPRODUKTET:

    En innfyllingsrapport som elevene leverer inn.

    Vurderes som Godkjent evt. Ikke Godkjent

    besy2210 - 23.10.2013 14:48

Pages