Search page

Søket fant 45 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  2. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  3. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  4. Lærerens bil - hvor mye koster det egentlig?

    Med utgangspunkt i opplysninger fra læreren skal elevene anslå hvor store kostander læreren har på bilen i løpet av ett år.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 17:40

  5. Matematikk i produksjon


    Foto: Torkil Skogestad (C)

    Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.

    evada - 25.03.2014 21:56

  6. Repetisjon økonomi

    Her kan elevane få ein repetisjon over sentrale begrep i emne økonomi.

    Geir Løland - 11.03.2015 13:31

  7. Simlean

    Med spillet Simlean kan elevene være byggeleder på en byggeplass. Simlean beskriver kompleksiteten på en byggeplass. Som byggleder må eleven ta avgjørelser i forhold til bestillinger, lagerkostnader og personell. Målet med spillet er å finne den mest kostnadseffektive måten å lede byggeprosessen på.

    harbre - 14.05.2013 09:38

  8. Repetisjonsoppgaver om økonomibegreper

    Her er en oppgave der man får repetert alle begrepene innen økonomi.

    Elisabeth K - 11.03.2015 13:36

  9. Ettpunktsperspektiv i GeoGebra

    Flytt forsvinningspunktet og se hva som skjer med figuren.

     http://www.geogebratube.org/student/m63524# 

    Elisabet Romedal - 14.05.2013 07:53

  10. Anbud barneselskap

    Elevane skal diskutere kva anbud er og rekne ut eit anbud på eit barneselskap. Når dei reknar ut anbudet kan elevane arbeide 2 og 2. Elevane skal skrive namnet sitt på ein lapp og levere inn sitt anbud.

    Geir Løland - 14.05.2013 09:58

  11. Anbud på mat og servering

    Elevane skal diskutere kva anbud er. Dei skal og rekne ut eit anbud på å lage mat og servere. Når dei reknar ut anbudet kan elevane arbeide 2 og 2. Elevane skal skrive namnet sitt på ein lapp og levere inn sitt anbud.

    Geir Løland - 14.05.2013 11:17

  12. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  13. Lærlinglønn bygg

    Ein skal kunne rekne ut timelønn, årslønn og feriepengar.

    Geir Løland - 12.02.2013 10:48

  14. Merverdiavgift

    mva, satser, pris med og uten mva

    29066801 - 06.11.2013 15:12

  15. Frisørsalongen

    Et undervisningsopplegg der elevene skal trene på å beregne blandingsforhold i ulike fargebehandlinger og regne på inntekter og utgifter i en frisørsalong.

    Undervisningsopplegget er organisert som et case, der elevene i grupper på fire veksler på å være kunde og frisør.

    I tillegg til å dekke flere kompetansemål innenfor emnet økonomi fokuseres det på grunnleggende ferdigheter i regning innenfor frisørfaget.

    Sluttproduktet er en innlevering som inneholder begrunnelser for fargevalg og beregninger, og som vurderes med karakter etter vurderingskriteriene i oppgaven.

    2810mjka - 17.02.2014 12:50

  16. Anbudskonkurranse på produksjon av vare

    Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal få innsikt i hva en anbudskonkurranse er og utføre kostnadsberegninger for produksjon av en vare.

    Kristine Lohne - 14.01.2013 16:47

  17. Indeksregulert tilbud

    Opphall Bygg leverer ferdige eneboliger. Prisene gjelder materialer og arbeidslønn, men er uten utgifter til jord-, stein- og betongarbeid.

    Familien Ottesen skrev kontrakt på kjøp av en bolig i august 2014. I kontakten står det at boligen skal leveres 1. februar 2015, og prisen på 1 430 000 kr skal indeksreguleres slik at Ottesen vil få et sluttoppgjør der forandringen i indeks fra august 2014 til februar 2015 vil bli innregnet.

    bodil-ahrens.berge - 05.02.2014 15:38

  18. Anbudskonkurranse - oppussing av skolekjøkken (bygg, maler eller klima/energi)

    Tverrfaglig matematikk, norsk og programfag. Elevene fikk i oppdrag å pusse opp skolekjøkkenet på ungdomsskolen. De skulle gå på befaring og beregne mengde og velge kvalitet på materialer. De ble vurdert av norsklærer og programfagslærer.

    karber7 - 27.03.2014 13:58

  19. Introduksjon til proporsjonalitet med bruk av lønn

    Læringsmål: elevene skal få et forhold til begrepent proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet.

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne rekne i inneber å kjenne att og beskrive situasjonar der matematikk inngår, og bruke matematiske metodar til å behandle problemstillingar. Eleven må òg kommunisere og vurdere kor gyldige løysingane er. 

    Elisabeth K - 13.02.2016 13:38

  20. Budsjett til å lage arbeidsbukk

    Læringsmål: bruke digitale hjelpemidler til å sette opp et budsjett over materialforbruk til å lage en arbeidsbukk.

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne rekne i inneber å kjenne att og beskrive situasjonar der matematikk inngår, og bruke matematiske metodar til å behandle problemstillingar. Eleven må òg kommunisere og vurdere kor gyldige løysingane er. 

    Elisabeth K - 13.02.2016 15:19

Pages