Search page

Søket fant 8 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Livsstil og helse

    I dette tverrfaglige opplegget skal elevene arbeide i grupper (lære å samarbeide), og fordype seg i temaer rundt spesialkost. Produktene som skal vurderes er et skriftlig arbeide (resonnerende tekst) som skal presenteres for klassen (foredrag). Gruppene bør ikke ha flere enn fire medlemmer.

    johhus - 05.02.2014 14:38

  2. Energi: Inntak og forbruk

    Forsøket tar for seg energiinnhold i gulrot og potetgull.

    Regne ut aktivitet som må til for å forbruke den energi som er i potetgull og gulrot.

    runel - 09.12.2013 11:28

  3. Matematikk og helse i et måltid

    Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.

    Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.

    Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51

  4. Planlegging av menyer

    Oppgaven er en tverrfaglig arbeidsdag i matematikk, norsk og naturfag på programområdet Restaurant – og matfag.

    Opplegget er todelt, der første del går ut på å lage en tenkt meny som skal dekke dagens energibehov på ca. 2000 kJ. Andre del går i tillegg ut på å beregne innkjøp av varer til middag ved tre forskjellige tilstelninger.

    Dagens gjøremål:

    1. 08.00-09.30

    Introdusere oppgaven i fagene matematikk og naturfag

    Aina Fardal - 13.05.2013 16:52

  5. Energien i maten

    Foto: Knut Fjeldstad / NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa.

    Denne oppgaven går ut på å regne ut energiinnholdet i en meny. Elevene får utdelt oppskrifter. Man kan med fordel dele klassen i to. En gruppe får oppskrifter med lite fett og en får med feitere mat. Oppskriftene skal justeres til riktig antall porsjoner og det skal regnes ut næringsinnhold for rettene per porsjon. Elevene har også en praktisk økt på kjøkkenet der de lager maten.

    Line Johnsen - 14.05.2013 11:22

  6. Restaurant og matfag, tverrfaglig skriftlig oppgave

    Alle programfagene, engelsk, norsk, matematikk

    baard007@gmail.com - 09.02.2015 16:35

  7. Matematikk og programfag, 3-delt etter nivå

    Denne oppgaven er meget åpen og eleven kan velge ut ifra interesse faglig og nivå.

    arne.bratberg@ntfk.no - 25.03.2015 15:04

  8. Fruktsalat og prosentregning

    Elevene får utdelt frukt og lager fruktsalat. Vi regner ut avskjær/svinn, andeler og prosentandeler. Til slutt spiser elevene fruktsalaten.

    Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Thorleif Westby - 07.11.2013 10:08