Search page

Søket fant 18 resultater på 0.049 sekunder.

Søkeresultater

  1. The Right Balance: Mixing Energy Resources - National Geographic Education

    The tasks can be studied as interdisciplinary project.

    Pupils will learn about different sources of energy; then they will discuss in groups the best ones or present their idea of an area with the best energy solution.

    Tatjana Berg - 01.10.2013 22:43

  2. Beregne virkningsgraden på solceller. Labøvelse fra NTNU Skolelaboratoriet

    Elevene skal karakterisere ei solcelle og beregne maksimal effekt ut av solcellen. Innstrålt effekt måles med en lysintensitetsmåler, og da kan virkningsgraden beregnes.

    Solcelle

     http://commons.wikimedia.org CC-PD.

    Berit Reitan - 11.12.2013 08:37

  3. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  4. ungenergi.no

    En lettfattelig informasjonskilde til fornybar energi

    Dette er nettsiden for deg som har lyst til å vite mer om fornybar energi, ny grønn teknologi, eller rett og slett ønsker å utforske forskjellige sider av grønn utvikling. 

    Av ungdom, for ungdom!

    trine.johnsen@stfk.no - 21.04.2015 10:53

  5. Solar Power Makes Electricity More Accessible On Navajo Reservation

    A current article (April 2015) about electrcity on Navajo Reservation including relevant links if you would like to work more on this topic.

    Bronia Hamilton - 21.04.2015 12:27

  6. Kopling av solceller

    Ved å arbeide med aktivitetene på dette nettstedet får elevene innsikt i at forbrenning av fossilt brennstoff fører til menneskeskapte klimaendringer og blir bevisst at det finnes fornybare energikilder som alternativer til fossilt brennstoff. De får også innsikt i hvordan bruk av ikke-fornybar energi kan reduseres og blir kjent med energiformer og energioverganger.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:20

  7. Varmepumpe – måling av varmefaktor

    Ved å klikke på denne lenka finner du en enkel demonstrasjonsmodell for målinger på liten varmepumpe med tilhørende oppgaver.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.07.2013 09:16

  8. Energisparing - oppussing av gammelt hus

    Hvordan pusse opp huset og samtidig spare energi?

    Hva mener du?

    Jens Magne Gjul - 29.10.2013 14:17

  9. Oppgave Vannkraft

    Oppgave i forbindelse med bedriftsbesøk til vannkraftverk.

    Tina Camilla Brunvoll - 14.10.2014 16:05

  10. Lysets historie

    Formålet med læringssamarbeidet er å gi elevene innsikt i den historiske bakgrunnen for faget elektro. Elevene skal undersøke hva oppdagelse - og lagring av- elektrisitet fikk å si for menneskets hverdagsliv, for kommunikasjonen og samfunnet i sin helhet. 

    Bilde fra pixabay.com – Public Domain

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 19:00

  11. Brosjyre/brukerveiledning i elektrofag - på engelsk.

    Undervisningsopplegget tar for seg to alternativer: 

    1. Brosjyre 

    2. Brukerveiledning 

    Tidsbruken til dette kan variere, men det tenkes en ramme på 1-2t i fellesfag og 3-4 timer i programfaget. I dette tilfellet; elektrofag og engelsk/norsk. 

    Opplegget er lagd med vg1 og vg2 i tankene. 

    Tema: Brosjyre

    Tanken:

    jan-erik.winther@bfk.no - 17.11.2015 15:11

  12. Automatisert vanningsanlegg basert på solcelle-energi

    Innhold

    Planleggingsdel:

    • Innkjøp (karsefrø, 20 frø per gruppe)
    • Klargjør spesifikkasjonene/ønska sluttprodukt
    • Materialliste
    • Fremdriftsplan
    • (grupper på 3-4 elever?)

    Gjennomføringsdel

    TIP:

    • lage kar der planten skal vokse
    • brakett (festeskinner)
    • montere systemet
    • vanntank

    Elektro:

    • programmering og kopling (PLS, pumpe, batteri/forsyning)

    Naturfag:

    Anders Melling - 17.11.2015 14:06

  13. Installasjon av 12 V solcellepanel på hytte

    I denne oppgaven vil elevene lære om funksjon og virkemåte til solceller og bruke kunnskapen til å planlegge en elektrisk 12 V installasjon.

    Naturfaget vil ha fokus på solcellen og dens virkemåte, mens elektrofaget vil se på en typisk "hytteinstallasjon" med solcellepanel med batteripakke.

    Tegninger til installasjonen kan lærer finne på elressurssidene til elforlaget.( www.elressurs.no )

     

    Oppgavetekst:

    Håvar Skaugrud - 17.11.2015 15:17

  14. Prinsippene i ei varmepumpe

    Hva er hovedprinsippene i ei varmepumpe? Sett inn de ordene som mangler i teksten. Dersom du trenger tips, kan du høre og se på eForelesningen på NDLA http://ndla.no/nb/node/15788?fag=7 Kilde: NDLA.no

    Hildegunn Moland - 29.03.2016 14:14

  15. Læreplanar elektro

    Dette heftet samlar kompetansemåla til elektrofag vg1 og elenergi vg2. Det kan lette arbeidet med FYR særleg i oppstartfasen. NB: alle kompetansemåla i alle fag, både programfag og fellesfag, kan sjølvsagt knytast til dette heftet.

    pernille.sordal@t-fk.no - 14.04.2016 13:57

  16. Hva gjør vi med vårt elektriske avfall?

    • Vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg og avfallshåndtering
    • Videofilm som produkt

    bjarne.sorensen@skole.rogfk.no - 27.04.2016 11:09

  17. (EL) Electric Motor Task Worksheet

    Et oppgaveark om elektriske motorer som passer til grunnleggende teori som elever skal kunne etter VG1.

    Oppgavene er skrevet på engelsk, anvender teknisk språk og krever matematiske beregninger for å løses.

     Passer ypperlig som repetisjon i elektro for VG2-elever, eller som et ledd i arbeidet med å lære et yrkesrelevant engelsk ordforråd.

    Fasit, løsningsforslag, formelark og ordliste følger med. 

    sean.alexander.jahr.murphy@skedsmo.vgs.no - 06.06.2016 08:45

  18. Hvor mange kloder trengs for å understøtte min livsstil?

    Foto: Science Photo Library/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa. Kilde: ndla.no

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Før man kan gjennomføre oppgaven er det viktig å ha snakket om ressurs/energibruk:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 11:15