Search page
Søket fant 21 resultater på 0.05 sekunder.
Søkeresultater
-
Pottery project
Tverrfaglig prosjekt. Keramikk og engelsk. Lesetrening av faglige tekster og muntlig presentasjon. Opplegget brukes i engelsk etter at elevene har hatt opplæring i Keramikk (4 uker) og lagte egne produkter. Klassen leser teksten « Before you begin a pottery project» om Hand Building Techniques og lærer faglige ord og uttrykk fra teksten. Elevene lager Power Point Presentasjoner hvor de presenterer en prosessbeskrivelse av sitt eget produkt på engelsk. Elevene framfører presentasjonene sine foran klassen (4-5 min) og både lytter til hverandre og stiller spørsmål.
marinab - 13.05.2013 17:04
-
Ettpunktsperspektiv i GeoGebra
Flytt forsvinningspunktet og se hva som skjer med figuren.
http://www.geogebratube.org/student/m63524#
Elisabet Romedal - 14.05.2013 07:53
-
Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon
Portrett av Picasso malt av Juan Gris
Line Johnsen - 14.05.2013 09:43
-
KUBISME
Dette er et stort, tverrfaglig undervisningsopplegg for elever på vg1 DH. Opplegget inneholder i tillegg til oppgaver knyttet til programfaget oppgaver i norsk, engelsk og matematikk.
Eva Beate Dahle - 20.08.2013 12:32
-
Tekst: ”Strandblondine” av Bertrand Besigye
Tekst: ”Strandblondine” av Bertrand Besigye
Tid: 90 min. Innbefatter både felles oppgaver og studiespesifikke.
Tenkeskriving, assosiasjonsskriving, diskusjon.
Laget på bakgrunn av opplegg av Johanne Husum.
inghja - 13.05.2013 15:57
-
Kreativ sko, et undervisningsopplegg for norsk og DH, vg1
I dette undervisningsopplegget skal elvene:
- Redesigne sko
- Dokumentere arbeidsprosessen
- Lage en reklameplakat
- Forberede og gjennomføre en utstilling
linnmageroy@hotmail.com - 15.06.2015 12:49
-
Bygge høyeste tårn
Bygge høyeste tårn av erter og tannpirkere.
Forskerspiren: Utvikling av hypoteser og eksperimentering.
bjarne.sorensen@skole.rogfk.no - 08.09.2015 11:23
-
FYR- design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk
Design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk.
Sluttprodukt: et valgfritt ferdig sydd tekstilprodukt.
cj@huldranloke.no - 01.03.2016 20:20
-
Tredimensjonalt rom
Hensikten med oppgaven er å bruke målestokk og arealberegninger når man går fra arbeidstegning til ferdig produkt. Elevene skal lage en tredimensjonal modell av sitt eget klasserom i arkitektisopor.
Elevene samarbeider om å måle rommet, men lager hver sin arbeidstegning og modell. Oppgaven må tilpasses det klasserommet du skal lage modell av.
Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-sa
Aina Fardal - 22.11.2012 00:50
-
Mitt drømmehus
Hensikten med oppgaven er å lage arbeidstegninger i en egnet målestokk som skal være grunnlaget for malene til et pepperkakehus. Oppgaven ble gjennomført i forbindelse med byens julemarkedutstilling.
Foto: Nora Østern, 2012
Aina Fardal - 21.02.2013 22:00
-
Pepperkakehus
I denne oppgaven skal elevene planlegge baking av tre pepperkakehus og bake disse.
Arbeidsoppdraget består i å:
1) lage en tegning av pepperkakehusene
2) bergene mengden deig som trengs
3) gjøre kostnadsberegninger
4) bake pepperkakehusene og evaluere resultatet
Når kakene skal bakes kan tilgang på ovn være en begrensende faktor. For å sikre at men får gjennomført bakinga på rimelig tid kan det være lurt å kreve av elevene at alle fire vegger til pepperkakehuset skal få plass på et bakebrett.
elro0604 - 12.03.2013 15:01
-
Forhold: Det gylne snitt og menneskekroppen
Dette er en praktisk øvelse hvor elevene måler avstanden fra gulv til navle, fra navle til isse osv. Siden skal de regne ut forholdet mellom de ulike størrelsene for så å oppdage at det gylne snitt går igjen i menneskekroppen. Det er en rekke andre gylne snitt i menneskekroppen; f.eks. bredden på munnen dividert med bredden på nesen eller bredden på de to fortennene dividert på høyden på tennene. Det gylne snitt definerer ofte det vi i vår kultur oppfatter som et pent ansikt og en velproporsjonert kropp. Dette kan elevene utforske videre på egenhånd
Anders Fløtra - 23.10.2013 11:00
-
Blandinger og forhold, NCS
Vi tar utgangspunkt i det naturlige fargesystemet NCS. Elevene henter selv fargekort hos fargehandleren. Definisjon av fargekoden repeteres og vi regner med de praktiske følgene når vi skal blande farger.
Anders Fløtra - 23.10.2013 13:23
-
Volangskjørt - arbeid med begreper knyttet til sirkelen
Oppgaven omhandler begreper og formler knyttet til sirkelen. Oppgaven egner seg trolig best som samtale/diskusjon, eventuelt som en samarbeidsoppgave.
Oppgaven egner seg for elever på DH når de har fått noe kjennskap til begreper innenfor tekstilfaget. Det kan være nødvendig å definere hva et volangskjørt er sammen med elevene.
Det er selvfølgelig mange muligheter for å bygge videre på denne oppgaven.
Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 08:34
-
Møbelprodusent av paller
Du er interiørkonsulent og får i oppdrag å lage møbler av paller. Du skal bestemme hva og hvor mye som skal lages.
Lag en plan for kostnadene, hvor mange paller du trenger til hvert møbel og eventuelt andre ting som stoff og maling.
Foto: (Pedersen, Bente) Foto (Pedersen, Bente)
Aina Fardal - 27.11.2014 15:49
-
Forenkling av former - overslagsregning
Alle foto: Wenche Dypbukt
Å kjenne igjen former og forenkle dem (stilisering) er viktig i designprosessen. Stilisering er en bevist forenkling av en form der hovedtrekkene beholdes. Vi prøver å se forbi detaljene og lar de mest karakteristiske trekkene står i fokus. I matematikk gjør vi noe av det samme når vi driver med overslagsregning.
Wenche Dypbukt - 19.01.2015 13:59
-
Redesign av lampe
Redesign av lamper
Ingrid Fløtra - 04.04.2016 19:12
-
Teater og teaterkostymer
Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er en tekst fra norskfaget, fortrinnsvis et drama eller en annen tekst som kan dramatiseres. Elevene jobber med dramaet som sjanger i norskfaget. I programfaget design og håndverk lager elevene kostymer. Det kan være bare en detalj til en tenkt dramatisering, eller det kan være kostymer som skal brukes i en oppsetning.
Målgruppe
Tverrfaglig samarbeid mellom design og håndverk og norsk
Grunnleggende ferdigheter
Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 15:17
-
Skriv deg inn i inspirasjonen!
Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er prøvelapper av et eller flere stoff som deles ut til elevene slik at elevene kan arbeide med dem. I arbeid med materialet skal elevene bruke sansene og få kunnskap om språk i norskfaget. De skal gjennom en prosess hvor de lærer å utvilke design og en produktidé. Elevene kan lage et ferdig produkt. Begge fag kan hente ut et sluttprodukt fra samarbeidet.
Målgruppe
Tverrfaglig samarbeid mellom design og håndverk (produksjon) og norsk.
Grunnleggende ferdigheter
Cecilie Isaksen Eftedal - 27.11.2012 08:10
-
Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"
Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.
Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18