Search page

Søket fant 20 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Lær å programmere med Codecademy (Engelsk)

    Codecademy er en effektiv ny måte å lære webutvikling og programmering på fra grunnen av. Tjenesten er desverre ikke tilgjengelig i norsk enda, men de støtter flere språk og jobber gledelig med frivillige oversettere. Ta kontakt via contact@codecademy.com skulle dere være interesserte i å hjelpe til. God PR-mulighet.

    De har også et "After-School Programming" kurs som kunne være verdt å utforske:

    http://www.codecademy.com/afterschool

    Erlend Sogge Heggen - 24.09.2013 09:32

  2. Reklamefilm om miljø og gjenbruk

    PROSJEKTET: Lage en reklamefilm på mellom 30 og 60 sekunder med temaet miljø og gjenvinning.

    BESKRIVELSE AV REKLAMEFILMEN:

    Det skal lages en reklamefilm med temaet miljø og gjenvinning. Reklamefilmen skal rettes mot ungdom.

    Elevene tar utgangspunkt i brosjyrer lærer gir ut. Det kan være f.eks gjenvinning, resirkulering, gjenbruk m.m.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:43

  3. Make your own Haiku Poetry!

    Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk. Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

    Etter en innledende forelesning om sjangeren, jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

    Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

    Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

    Svein Anders Kvellestad - 08.05.2013 14:42

  4. Filmmanus

    Denne oppgaven bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg i engelsk og MK for elever i 1. klasse medier -og kommunikasjon. Elevene skal i denne oppgaven utvikle et manus for en kortfilm på engelsk, som videre skal fremføres på engelsk.

    Mariann Svendsen - 15.11.2013 13:47

  5. Å lage forside til roman

    Elevene velger seg en roman, leser og diskuterer i lesesirkler ut fra spørsmål og stikkord fra lærer. Deretter lager de en ny forside til sin roman og presenterer denne for klassen. Hensikten er å både jobbe med romansjangeren og sammensatt tekst.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2014 11:28

  6. Påvisning av næringsstoffer i melk - rapport som fotostory

    Elevene påviser karbohydrater og proteiner i melk. Underveis i øvelsen tar elevene bilder. Rapporten fra øvelsen skal leveres som fotostory 

    larskristia - 09.01.2015 11:01

  7. Writing a News Report

    Journalist

    Lage en nyhetsrapport på engelsk på bakgrunn av et intervju, støttet av relevante fotografier. Elevene oppfordres til å ta tak en lokal nyhet.

    Å kunne uttrykke seg skriftlig i medier og kommunikasjon innebærer å utforme tekster i ulike sjangere til bruk i ulike medier. Det innebærer også å kunne skrive et variert og presist språk.

    Jan Espen Andresen - 13.05.2013 15:44

  8. Tverrfaglig samarbeid om lyrikk og animasjon

    Dette arbeidet er et samarbeid mellom norsk og programfagene i medier og kommunikasjon. Elevene har i forkant av prosjektet jobbet noe med lyrikk. De skal selv skrive et dikt som skal være utgangspunkt for manus til en animasjonsfilm i programfagene. De skal i løpet av perioden gjennomføre en fagsamtale med norsklærer om temaene lyrikk og filmteori, som blir vurdert. I etterkant av prosjektet skriver elevene et tverrfaglig refleksjonsnotat.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 21.05.2014 10:51

  9. Helsemagasin

    Mediefaglig magasin med naturfaglig innhold

    Elevene skal lage et helse- og livsstilsmagasin. Elevene skriver hver sin artikkel med egne bilder og intervjuer. Artiklene sette sammen til et magasin med forside.

    larskristia - 13.10.2014 14:22

  10. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

  11. Digital billedfortelling

    Elevene velger en tekst fra læreboka i engelsk. Teksten tolkes i form av digital billedfortelling basert på egne bilder. Sluttproduktet blir en video hvor elevene har lest inn tekst og lagt inn fotografier som underbygger budskapet.

    larskristia - 22.09.2014 14:08

  12. Lydprosjekt: radioteater på engelsk

    Tverrfaglig gruppeprosjekt: mediedesign, medieproduksjon,mediekommunikasjon, engelsk muntlig og skriftlig for VG1, Medier og kommunikasjon.

    annetov - 13.03.2014 12:38

  13. Here Comes a Story or a Song: a funny tool to create stories and songs online

    Pupils can improve all basic skills by creating short stories, write letters and songs online.

     

    Foto: NTB Scanpix
    Lisens: CC by-sa
    Kilde: NDLA 

    Tatjana Berg - 02.03.2016 19:14

  14. Holdningskampanje ernæring og helse

    Dere skal produsere en holdningskampanje for et av følgende temaer:

    • Slanking

    • Spiseforstyrrelser

    • Livsstil

    • Trening

     I idéutviklingsfasen må dere gjøre research opp mot temaet dere har valgt. Her må dere skaffe dere god kunnskap, som skal brukes i en presentasjon av produktet. Videre skal det produseres skisser for plakaten. 

    marius.heltne@akademiet.no - 01.12.2015 15:46

  15. Lengder og arealer ved fotografering

    Elevene skal lære seg å bruke fotokamera og få et forhold til ulike objektiver innen fotografering. I matematikk skal elevene måle lengder, regne arealer og gjøre om mellom enheter.

    larskristia - 13.10.2014 14:54

  16. Debatten rundt den nye klimarapporten

     

    Foto: Bastien Vaucher. Lisens: CC-by-sa. Kilde: ndla.no

    Innhold

    • Skrive en argumenterende tekst
    • Tverrfaglig norsk, naturfag og medier og kommunikasjon

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    - 8 undervisningstimer i naturfag

    - Undervisningstimer i norsk

    - Undervisningstimer i MK

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 13:10

  17. IDÈBANK FOR TVERRFAGLIG SAMARBEID mellom fellesfag og programfag på medier og kommunikasjon

    Målet med denne idébanken er å gjøre det enkelt for deg som lærer å sette i gang tverrfaglig opplæring på egen skole. Banken inneholder ideer til undervisningsopplegg/oppgaver med tilknyttede kompetansemål. Ved å ta tak i en idé du liker og kontakte en lærer du vil samarbeide med i det andre faget, er du allerede i gang! Utfra dette kan dere i samarbeid lage et detaljert undervisningsopplegg med vurderingskriterier. Ta også gjerne med elevene underveis! Ideene er, som det ligger i navnet, mulig å tilpasse eller lage en vri på ved å endre tema, kompetansemål eller omfang.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 08:47

  18. Bokomslag: Illustrasjon av romaner

    Elevene har jobbet med en roman eller et annet litterært verk og har fått i oppgave å lage et bokomslag som illustrerer innholdet i boka. I forkant har romanen vært diskutert og gjennomgått, og elevene har fått en innføring i romananalyse og fagbegreper knyttet til det. I programfagstimene har elevene jobbet med bildeanalyse og bildeteori, med utgangspunkt i semiologisk analyse (Roland Barthes). Elevene skal utarbeide et bokomslag som illustrerer innholdet i boka, og dette skal presenteres i et foredrag. Foredraget blir vurdert.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:14

  19. Reklamekampanje

    Programfaglærere og norsk- og engelsklærere samarbeider om et reklameprosjekt for elever på medier og kommunikasjon. Etter en grundig gjennomgang av markedskommunikasjon i programfagtimene, skal elevene utarbeide en reklamekampanje for et fiktivt produkt. Elevene skal utarbeide en fremdriftsplan, en markedsplan, en spørreundersøkelse, "finne opp" et produkt, lage reklamekampanjen og deretter presentere produktet og kampanjen. Elevene jobber med dette både i programfagtimene og fellesfagstimene.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:48

  20. Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"

    Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18