Search page

Søket fant 6 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. Jamie Oliver

    Elevene skal se på flere episoder av "Jamie`s 30-minute-meals».

    Underveis bearbeides stoffet ved oversetting av gloser og uttrykk og svar på spørsmål.

    0904arst - 11.09.2013 15:50

  2. Typhoid Mary

    Undervisningsopplegget handlar Typhoid Mary, smitte og hygiene. Opplegget er knytt til ein nyhendeartikkel om Typhoid Mary. Elevane jobbar med teksten og får slik øva leseferdigheitene. I arbeid med teksten og oppgåvene får elevane øva vokabular og leseforståing. I diskusjonar om teksten og tema den tek opp øver elevane munnleg kommunikasjon. Opplegget er meint som ein klasseromsaktivitet, og har ingen formell vurdering. Opplegget passar best for elevar med middels til god leseferdigheit og -forståing. 

    Lisens : CC-by-2.0

    kribef - 21.01.2015 12:53

  3. Lamb as a bearer of Norwegian traditional meals

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er norsk matkultur. Vi tar utgangspunkt i lam, og tradisjoner rundt dette. De jobber i grupper, og skal forberede ulike tradisjonsmåltider med lammekjøtt. I etterkant av måltidet skal elevene lage en brosjyre om norsk tradisjonsmat med utgangspunkt i lammekjøtt. Brosjyren skal inneholde informasjon om lammets rolle som kulturbærer. 

    Ketil Lyngvær - 01.12.2015 14:07

  4. Middagsrett med ...som råvare.

    Elevene skal sette sammen, planlegge, produsere og servere en middagsrett med ... som råvare, samt  utarbeide oppskrift på retten slik at den kan publiseres i et elevhefte for ungdomsskolelever. Oppskriften skal inneholde deltajerte beskrivelse av framgangsmåter og arbeidsrekkefølge og være tilpassa målgruppa. 

     

    Sluttprodukt: Ferdig middagsrett, presentasjon av retten for gjester og oppskrift klargjort for elevheftet.

     

     

    gunhildg - 17.03.2016 13:55

  5. Kitchen hygiene

    Eleven skal i dette opplegget gjøre flere ting.

    • Han skal først lese en norsk tekst om hygiene på kjøkkenet.
    • Teksten skal deretter oversettes fritt ved hjelp av vedlagt vokabular, det vil si at eleven skal gjengi hovedtemaene. Han behøver ikke oversette ordrett.
    • Til slutt skal eleven bruke oversettelsen som utgangspunkt til å skrive en instruks for hva som er god hygiene på et kjøkken.

    Lærer bør i forkant ha snakket om hva en instruks er. 

    Julie Bjørnstad - 06.06.2016 12:22

  6. Instruksjon på kjøkkenet

    Skriftlig og muntlig instruksjon. Muntlig instruksjon på kjøkkenet: 10 minutter. Skriftlig instruksjon leveres samme dag.

    Oppgave til elevene:

    Ta for deg en grønnsak, en kjøkkenmaskin eller et annet verktøy du bruker på kjøkkenet.Lag en instruksjon som gjør at norsklæreren forstår og lærer hvordan den/det skal brukes.

    Grønnsak: vekst, rensing, sesong, bruksområder, tilbredningsmetoder med mer.

    Kjøkkenmaskin/ kjøkkenredskap: Bruk, rengjøring, ulike deler den er satt sammen av, forsiktighetsregler med mer.

    kjersti ottesen - 02.05.2013 13:57