Search page
Søket fant 121 resultater på 0.049 sekunder.
Søkeresultater
-
Prosent på kjøkkenet - smoothie
Elevene skal lære å regne med prosent gjennom praktisk arbeid på kjøkkenet. Elevene skal lage smoothie og coctail der oppskriften er oppgitt i prosent. De skal også regnes ut svinnprosent og oppskriften skal reguleres underveis.
Kristine Lohne - 12.06.2013 00:33
-
Sukker- og fettinnhold i forskjellige matvarer
Elevene skal regne med prosent gjennom praktisk arbeid. Elevene skal regne ut hvor mye sukker en bestemt matvare inneholder etter først å ha funnet ut hvor mange prosent sukker varen inneholder. Eleven skal veie en oppgitt mengde fett og finne ut hvor mange prosent dette tilsvarerer i matvaren.
Kristine Lohne - 12.06.2013 16:30
-
Tannhjul
I dette undervisningsopplegget skal elevene komme frem til en sammenheng mellom antall omdreininger og antall tenner på to tannhjul.
Elevene bør ha tilgang til tannhjul som de kan bruke til å prøve seg frem med. Vi brukte tannhjul i papp, festet til pappkartong.
Anette Frigstad - 19.06.2013 09:59
-
Prosentrekning med clementiner
Føremål
Bestemme vekta til ein clementin samt kor mykje skalet utgjer i prosent.
aopsal - 17.09.2013 14:00
-
Praktisk oppgåve om prosent alkohol i ulike drikkevarer
Elevane skal bruke prosentrekning og rekne ut kor mykje rein alkohol det er i ulike drikkevarer og seinare samanlikne. Vatn og matolje gjer alkoholmengda lett synleg. Greit å diskutere resultata i etterkant.
Elevane jobbar i grupper. Nokre grupper jobbar mest med å finne prosentdelen av ei mengd, men ein kan differensiere med at nokre grupper også jobbar med å finne 100%.
kjedal - 17.09.2013 14:21
-
Matematikk og fiskemåltid
Foto: Amendor AS. Lisens: CC-by-sa
Fiskemiddag; filetere fisk og beregne svinnprosent.
Lag en oppskrift etter menystandard.
Beregne ingredienser.
Beregne mengde og priser.
Synkoniser gjerne undervisningsplanene i matfag og matematikk, slik at elevene har gjennomgått en del svinnberegninger.
Dag Vassbotn - 23.10.2013 14:11
-
Elbilsalget øker
Informativ fagstoffartikkel om økning i elbilsalget i Norge og verden forøvrig med mange faktaopplysninger. Artikkelen inneholder også matematikkoppgaver knyttet til fagteksten.
Cecilie Isaksen Eftedal - 16.10.2012 16:38
-
Spiselig del
I denne øvelsen bruker vi næringsstofftabellen eller matvaretabellen.no
Elevene finner den spiselige delen for utvalgte matvarer. Spiselig del av poteten er f.eks. 82 %
Deretter introduseres prosentfaktor som elevene skal regne ut. Til slutt multipliseres prosentfaktor med mengde, og vi finner hvor mye av matvaren som kan benyttes.
Øvelsen kan lett utvides med andre matvarer, og øvelsen kan også kombineres med svinn i %.
Beregnet tidsbruk: 1 time
Anders Fløtra - 30.01.2013 14:37
-
Å regne ut virkelig areal ut i fra arbeidstegning
Bruke målestokk til beregninger
Framstille arbeidstegninger
Regne med forhold
GAbelsen - 13.05.2013 17:55
-
Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg
Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.
Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.
Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23
-
Terning
Du skal lage en TERNING lik den på bildet.
Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.
Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.
Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.
Aina Fardal - 13.05.2013 18:42
-
Gjødsel: ressurs - men miljøproblem
Yrkesrettet oppgave i Matematikk VG1 på Naturbruk.
Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om gjødsel som ressurs, men og som et potensielt miljøproblem. Artikkelen er delt i tre arbeidsoppdrag. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.
Grunnleggende ferdigheter:
- å kunne uttrykke seg muntlig
- å kunne uttrykke seg skriftlig
- å kunne lese
- å kunne regne
Det er en fordel om eleven bruker digitalt verktøy til grafisk fremstilling i oppgaven.
harbre - 14.05.2013 09:09
-
Sammenligne priser mellom to apotek
For et bofelleskap skal det kjøpes inn noen varer på et apotek. Det kan velges mellom "Apotek A" der vi får 20% rabatt, eller "Apotek B" hvor det er en rekke forskjellige tilbud. Elevene regner ut hvor det lønner seg å handle slik at det blir billigst for beboerne.
Hvis man samler inn embalsje kan opplegget utvides slik at elevene spiller rollespill og går en tur på apoteket i klasserommet. Der får de med seg embalasjen og kan regne det hele hjem. Embalasjen kan senere brukes som konkreter i volumregning.
Anders Fløtra - 06.03.2013 17:29
-
Matematikk i naturen
DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet
Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:
Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989
Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.
I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.
magmor - 31.10.2013 13:14
-
Husmodellen
Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.
Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.
Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39
-
Beregne pris på en pute eller sølvarmbånd
Opplegget består av en mal for å beregne pris på en pute eller et sølvarmbånd. Det er ganske selvforklarende, og elevene har noe konkret å arbeide med.
Anders Fløtra - 14.11.2013 18:56
-
Blandingsforhold i skjærevæske
Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.
Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.
Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.
Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18
-
Vekstfaktor og busspriser
Fotograf: Leif Jørgen Ulvatne. Leverandør: NKI-forlaget.
Lisens: CC-by-nc-saLæringsmålene for denne oppgaven er å regne prosentvis økning og nedgang med vekstfaktor. Eleven kan regne i små grupper eller alene.
Line Johnsen - 05.12.2013 12:10
-
Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP
Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.
magmor - 07.01.2014 13:14
-
Matematikk i produksjon
Foto: Torkil Skogestad (C)Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.
evada - 25.03.2014 21:56